"Gedoe in de klas"

Groepsopstellingen & Masterclasses

Ik weet als geen ander, na docent en mentor te zijn geweest in het voortgezet onderwijs, hoe een klas je bezig kan houden. Je krijgt niet de grip op de groep die je zou willen en je loopt voor je gevoel achter de feiten aan. Hoe kunnen kinderen zich veilig bewegen binnen de groep? Wat je ook probeert, het werkt maar voor even of juist averechts. Je wilt meer eenheid in je klas, zodat iedere leerling met een fijn gevoel naar school gaat en zichzelf durft te zijn.

Wil je inzicht krijgen in de dynamiek, de onderlinge verhoudingen in je klas? Voelt iedereen wel zich veilig? En weet je dat zeker? Kún je dat wel zeker weten? Er speelt vaak meer dan je aan de oppervlakte waarneemt.

Heb je het idee dat er leerlingen buitengesloten worden? Dat er af en toe gedoe is onderling? Dat er kinderen niet lekker in hun vel zitten? Zich niet veilig voelen om vragen te stellen? Etc.

D.m.v. een traject met groepsopstellingen kun je de sociale veiligheid bevorderen en/of bestendigen. Een zeer effectieve aanpak!

Met als resultaat een veiliger, sociaal klimaat. Er is ruimte om meer eenheid in je klas te creëren, zodat iedere leerling met een fijner gevoel naar school komt, meer zichzelf durft te zijn en zich gezien voelt. Je weet als geen ander dat dat ook weer een positief effect heeft op de leerresultaten. Naast dat een opstelling actuele verstoringen bloot legt, werkt het ook preventief. In klassen waar het al goed loopt, wordt de groepscohesie juist bekrachtigd.

Hoe zou het zijn als er eens met een andere blik, een systemische blik, naar jouw klas gekeken wordt?

Door een situatie vanuit systemisch perspectief te bekijken, krijg je meer zicht op wat er écht speelt in je klas (of (docenten)team). Je ervaart welke drie oerkrachten er werken in de onderstroom, zodat je beter begrijpt wat je al voelde maar waar je nog geen woorden voor had.

Met een groepsopstelling m.b.v. poppetjes krijg je deze dynamiek in je klas in beeld. Door de leerlingen uit te nodigen om te vertellen wat ze waarnemen, voor zich op tafel zien, ontstaat er een gesprek en vervolgens meer begrip voor (het gedrag van) de ander. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden! Als er in de onderstroom wat ‘aangeraakt’ wordt, dan is dat blijvend. Met als gevolg een betere sfeer, een veiliger gevoel voor elke leerling!

Als mentor ben jij onderdeel van de dynamiek, van het ‘systeem’. En met het systeem bedoelen we hier jouw klas of jouw team. Bernice Bekkers van BeBrave Coaching en ik begeleiden dit proces, zodat jij je eigen aandeel kunt ervaren en in beeld krijgt. Bernice en ik hebben samen bijna 40 jaar ervaring als docent in het voortgezet onderwijs en als jeugdzorgprofessional in de GGZ en jeugdhulpverlening. Daarnaast hebben we verschillende systemische opleidingen gevolgd en een praktijk vol met jongeren en hun ouders. Met deze rijkelijk gevulde rugzak, kunnen we jou en je klas op een professionele, maar vooral persoonlijk gerichte wijze helpen. Met oog voor elke leerling, de groep als geheel én jou als mentor, docent.

Voor meer informatie over de groepsopstellingen, mentorentrainingen en Masterclasses voor professionals, kijk op onze website: www.gedoeindeklas.nl .

Als mentor ben jij onderdeel van de dynamiek, van het ‘systeem’.

Voor een groepsopstelling en systemische mentorentraining zoals hierboven beschreven, wordt een offerte op maat gemaakt. Wil je een afspraak maken of eerst meer informatie, neem dan contact met me op.

Neem contact op >